Selecteer een pagina

Aan Kuifje komt nooit een eind; aan Suske en Wiske trouwens ook niet. Er zijn iedere keer weer
nieuwe ontdekkingen. Zo werd ik vanuit het verre België gebeld met het verzoek om enkele boekjes
te taxeren.
Ze zouden met een doosje langs de winkel komen. Meneer was de zoon van een Vandersteen
verzamelaar, en wat voor een (voor alle duidelijkheid: taxeren maar niet voor de verkoop, het was
familie bezit).
Eerst alle vier de boekjes uit 1945, ‘Zoo ik een …was.’ Ik kende ze gelukkig wel, heb er wel eens één in
de winkel gehad, maar alle vier, ongelezen, dat was nieuw voor mij. Dat was aardig, ik heb ze meteen
aan de borst geklemd maar helaas gingen ze weer in de doos. En dan de eerste 10 Suske en Wiskes,
inclusief Rikki en Wiske, inderdaad, allen in eerste druk. Mooi is dat.
Maar toen. De vader van mevrouw was afkomstig uit de Hergé kringen, een persoonlijke kennis dus.
En daar lag dan een ferm stapeltje zwart-wit Tintins. Een aantal albums waren uitgebreid gesigneerd
door Hergé zelve en voorzien van warme teksten en tekeningen. Een fraai gezicht. Ook lag er een
stapel eerste drukken in kleur, Frans en Nederlands, ook met handtekeningen.
En nu komt het aardige. Bij het opzetten van de Blauwe Lotus ( 1936) werd Hergé intensief geholpen
door de Chinese student en tekenaar Tchang Tchong- Jen. Later voerde Hergé Tchang opnieuw op in
Kuifje in Tibet (1960). In 1981 bracht Tchang op uitnodiging van Hergé nogmaals een bezoek aan
Brussel in de toenmalige Kuifje studio. Daar heeft hij enkele exemplaren van de originele Lotus en
Tibet gesigneerd, of beter gezegd gekalligrafeerd. En daar stond ik dan, met deze door Tchang
gesigneerde eerste drukken in mijn handen! Meteen een foto van gemaakt! En als een soort van
bewijsstuk- A bevond zich in deze albums een foto van de signerende Tchang die ik bij deze dan ook
maar afdruk. Leuk nietwaar?

Zo maak je nog eens iets mee!

Peter Ottens