Van Han Reijmers, een liefhebber van Yoko Tsuno, die alles van vliegtuigen weet, ontvingen wij het volgende. Zo zie je maar; een foutje ligt altijd op de loer!
De Handley-Page HP42 speelt een belangrijke rol in de albums ‘Seinen voor de eeuwigheid’ (Yoko Tsuno 5) en ‘Engeltjes en valken’ (Yoko Tsuno 29).
Van dit type vliegtuig zijn er door Handley-Page acht gebouwd. Vier HP42 toestellen voor vluchten op Afrika en India; en vier HP45 vliegtuigen voor Europese vluchten, met meer bagageruimte en een kleinere actieradius. De ‘HP45 G-AAXE Hengist’ is later weer omgebouwd naar een HP42. Elk vliegtuig kreeg een naam beginnend met een H.
In ‘Seinen voor de eeuwigheid’ wordt het toestel eerst aangeduid als ‘een Handley-Page Heracles’ (blz. 17). Maar Heracles is geen type, het is de naam van één van de vliegtuigen uit de reeks: een HP45 met registratienummer G-AAXC.
Op de laatste bladzijde (blz. 45) wordt het toestel ‘HP 42 Horus’ genoemd. Het registratienummer is G-AAXJ.
Omdat het toestel is teruggevonden op de grens van Afghanistan en Rusland moet het wel een HP42 zijn, maar de X in het registratienummer is alleen gebruikt voor de HP45-serie. In de HP42-serie staat daar een U. Het registratienummer G-AAXJ heeft niet bestaan. De naam ‘Horus’ is wel goed gekozen, een egyptische godennaam die begint met een H.
In ‘Engeltjes en valken’ komt hetzelfde toestel weer terug. Op blz. 33 wordt het vliegtuig ‘HP 42’ genoemd. Op blz. 39 is het een ‘HP 45’ en op blz. 61 weer een ‘HP 42’.
Recente reacties